۵ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

معرفی کتاب ؛ "گفتارهایی پیرامون مسایل اساسی اقتصاد ایران"


کتاب گفتارهایی پیرامون مسایل اقتصادی ایران حاصل سخنرانی های تعدادی از اساتید و صاحبنظران کشور در زمینه برخی مسایل و چالش های عمده اقتصادی است. این سخنرانی ها در سال 1385 در قالب واحد درسی اقتصاد ایران در جمع دانشجویان رشته معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام ارایه شده است .
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

ما چه مقدار عقلانیت مصرفی داریم؟


عقلانیت مصرفی چیست ؟ مردم ما چه مقدار عقلانیت مصرفی دارند ؟ یک جوان ایرانی چه سطحی از رفاه اقتصادی را به عنوان سطح رضایت بخش برای ده سال ابتدایی زندگی خود تصویر می کند ؟ آیا افزایش مصرف از طریق وام ها بانکی کاری عقلانی است؟
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

آیا آمار های بانک مرکزی قابل اعتمادند؟


وقتی از مساله ای به نام بیکاری صحبت میشود , عموم مردم اعتمادی به آمارهای بانک مرکزی ندارند. آن ها معتقدند آن چه بانک مرکزی یا مرکز آمار و سایز نهاد های آماری مسئول کشور به عنوان آمارهای رسمی اقتصادی اعم از بیکاری یا نرخ تورم و.... منتشر می کنند, به خاطر مصالح سیاسی دست کاری شده و کوچک نمایی شده هستند. در کنار این , استدلال شان هم این است که آن چه دراطراف خود از وضعیت بیکاری جوانان یا گرانی اقلام مصرفی خودشان مشاهده می کنند مغایر با این آمار است.
روشن شدن این مطلب که آیا نرخ تورم و بیکاری برای اقتصاد ما دقیقا چه عددی است یا اینکه ریشه اختلافات آمارهای رسمی دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار را در کجا باید جستجو کرد نیاز به برنامه های تحقیقاتی با تامین مالی های سنگین دولتی دارد که برای ما ممکن نیست. با این وجود اما ذکر چند نکته مهم درباره طبیعت دانش آمارگیری به علاوه شواهدی از آمارهای اقتصادمان کمک خواهد کردتا دید علمی تر و واقعی تری نسبت به این مساله داشته باشیم و در این مسیر دست به دامن حس های شهودی و غیر روش مند خود و دیگران نشویم.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

تورم رکودی در اقتصاد ما

"گرانی امان از مردم بریده, با این اوضاع بیکاری خدا به داد جوونا برسه."

این جمله ای است که این روزها برای ما بسیار آشناست , اما جالب است بدانیم کمتر از 4 دهه از ورود آن به ادبیات دانش اقتصاد می گذرد. همراهی تورم و رکود , چیزی که با نام "تورم رکودی" شناخته می شود, پدیده ای جدید است که برای اولین بار در دهه 80 میلادی مشاهده شد و امروزه به شاید مهمترین معضل اقتصادهای درحال توسعه می باشد.

این جا قصد داریم نگاهی به ادبیات و تحلیل این پدیده داشته باشیم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰

درآمدهای نفتی چه بر سر اقتصاد می آورد؟

بسم الله الرحمن الرحیم

درآمدهای نفتی از مهمترین عواملی هستند که در سال های اخیر در مجامع علمی و سیاست گذاری کشور به عنوان منشا توسعه نیافتگی, رشد اقتصادی پایین و تورم بالای کشور شناخته شده اند.

اما مساله مهمی که در توضیح این مساله بدیهی گرفته می شود - اما همچنان برای مخاطب ایرانی اخبار اقتصادی پوشیده است - این است که این درآمدها به خودی خود سبب مشکلات بالا نمی شوند. آن چیزی که مشکل زاست, نوع استفاده ی معمول این درآمدها  در کشورهای درحال توسعه نفتی خاورمیانه است که باید به عنوان منشا مشکل مورد بحث قرار بگیرند .

این نوشته به دنبال تشریح سازوکار اثر گذاری درآمدهای نفتی بر اقتصادملی است .

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰