کتاب گفتارهایی پیرامون مسایل اقتصادی ایران حاصل سخنرانی های تعدادی از اساتید و صاحبنظران کشور در زمینه برخی مسایل و چالش های عمده اقتصادی است. این سخنرانی ها در سال 1385 در قالب واحد درسی اقتصاد ایران در جمع دانشجویان رشته معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام ارایه شده است .

بسم الله الرحمن الرحیم
آشنایی با مولف
برای تمام دانشجویان و اساتید اقتصاد کشور که در حوزه مسایل اقتصاد ایران و اقتصاد پول وبانک به صورت تخصصی فعالیت می کنند , نام دکتر احمد شعبانی نامی آَشناست .
این کتاب خدمتی دیگر از مترجم کتاب پول و بانک میشکین به جامعه علمی اقتصاد ایران می باشد که در کارنامه خود مقالات متعددی در رابطه با مسایل مهم اقتصادی کشور (مانند تهیه شاخص توسعه مالی ایران با همکاری علی صالح آبادی ) را داراست .
به عنوان دانشجوی مولف در دروس اقتصاد کلان کارشناسی , اقتصاد پول و بانک و اقتصاد مالی , باید خاطر نشان کنم از مهمترین خصوصیت های مولف آشنایی دقیق از محدوده مسایل اقتصاد ایران به علت همکاری با سازمان ها و نهاد های مختلف دولتی در کنار دانش نظری دانشگاهی کم نظیر ایشان می باشد. (تمام دانشجویانی که دو واحد درس اقتصاد کلان یا دفاعیه پایان نامه با ایشان داشته اند حتما خاطراتی از تسلط کم نظیر ایشان به مسایل اقتصاد ایران دارند . )
تفاوت با سایر کتب در این زمینه
مهمترین امتیاز این کتاب نسبت به سایر کتب در زمینه اقتصاد ایران , شکل تحلیلی منحصر به فرد مسایل است . 5 فصل اساسی این کتاب نام افرادی مانند دکتر الیاس نادران , احمد توکلی , حسن سبحانی , علی صالح آبادی و... به چشم می خورد که خود از نزدیک با هرکدام از مسایل اقتصادما درگیر بوده اند .
برای افرادی که دیگر کتاب های اقتصاد ایران را در حد مطالعه فهرست آن هم دیده باشند, این نکته باز است که کتاب های دیگر در این حوزه , به ارایه یک شمای کلی از تمام اقتصاد ایران (معمولا به تفکیک بخش های اقتصاد مانند بخش صنعت بازار کار متغیرهای کلان ...) به صورت مجموعه ای از آمار ها و جداول می پردازند, اما کتاب گفتارهایی پیرامون مسایل اساسی اقتصاد ایران همان طور که از نام آن پیداست , تنها به بررسی پنج مساله مهم اقتصاد ایران آن هم از دیدی نزدیک نه به صورت تحلیل های اقتصادی صرف مبتنی بر ارایه آمار و جداول که به صورت ارایه آمارهای کلیدی به همراه تحلیل عوامل غیر اقتصادی (سیاسی و اجتماعی) دخیل در جریان تصمیم گیری های کلان اقتصادی کشور در نهاد های تصمیم ساز می پردازد , که البته این قوت به خاطر برداشت این کتاب از کلاس های تدریس اقتصاد ایران در یکی از قوی ترین دانشکده های اقتصاد کشور و نیز ارایه توسط افرادی است که از نزدیک درجریان وقایع و تصمیم گیری های اقتصادی بوده اند .
ویژگی مهم دیگر این کتاب حجم کم (162 صفحه) و قطع رقعی می باشد که قابلیت حمل و مطالعه آن را در زمان های آزاد فراهم آورده است.
محتوی
این کتاب در پنج فصل به بررسی موضوعات زیر می پردازد:
1- تحلیل طرح های عمرانی نیمه تمام  (احمد توکلی)
2- تحلیلی گذرا از محتوا و ساختار بودجه نویسی در ایران  (دکتر حسن سبحانی)
3- اقتصاد رانتی و سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی  (دکتر الیاس نادران)
4- بورس و کارکردهای آن (دکتر علی صالح آبادی )
5- فرآیند تهیه برنامه آمایشی در کشور  (دکتر اخلاقی )

در انتها, گزارشی دو صفحه ای در معرفی کتاب و خلاصه محتوی فصول به نقل از مجله پژواک در یک فایل pdf ارایه می گردد.

دریافت
حجم: 108 کیلوبایت
توضیحات: گزارش مجله پژواک