]


بالاخره دولت برای مبارزه با چالش های اقتصادی دست به اعمال سیاست های ّّ«خارج از مذاکرات» زد. سه شنبه هفته گذشته سخنگوی هیئت دولت با حضوردر برنامه تیتر شبکه خبر ابعاد تصمیم شجاعانه دولت در حذف سهمیه بنزین یارانه ای خودروهای شخصی را برای ملت تشریح کرد. اگرچه اتخاد این تصمیم برای کمپین انتخاباتی رییس جمهور هزینه هایی ایجاد خواهد کرد اما حذف سهمیه خودروهای شخصی - یا بهتر بگوییم حذف یکی از مهمترین اجزاء یارانه انرژی کشور - اقدامی است که ضرورت آن بارها از سوی کارشناسان اقتصادی به دولت های مختلف گوشزد شده بود و اما متاسفانه خاطر تبعات اجتماعی - سیاسی آن نادیده گرفته شده و مشکلات زیادی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده بود.

این اقدام به جا و کارشناسانه اما در گوشه و کنار توسط رسانه های منتقد دولت به سختی مورد نقد قرارگرفت. نقد سیاست گذاری ها همواره وظیفه رسانه کارشناس و متعهد بوده و هست اما نکته این است که بخش ریادی از مخالفت با حذف یارانه انرژی بیش از این که شایسته عنوان نقد باشند شبیه سرزنش های کور و غیر کارشناسانه ای هستند که به شدت از انگیزه های سیاسی تغذیه می شوند نه از بررسی های کارشناسانه.

کمی بعد از اعلام رسمی این تصمیم هیئت دولت ، خبرگزاری فارس در خلاصه اخبار مکتوب خود - به نام فارس 24 - در گزارشی با تیتر «تخت گاز قیمت بنزین ؛ وقتی دولت بین کم درآمدها و پر درآمدها تفاوتی قایل نمی شود» نقدی غیر منصفانه و خارج از چارچوب اخلاق حرفه ای رسانه ای درباره این اقدام دولت منتشر کرد. در این گزارش به نقل از محمد سلیمانی نماینده تهران آمده است : «الان تدبیر دولت دست در جیب مردم کردن و هزینه کردن از اموال آن ها است» .محمد سلیمانی - دکترای مخابرات با گرایش بسامد بالا از دانشگاه برق supelec فرانسه - در اعتراض به این سیاست ، تک نرخی کردن بنزین را نشانه تفاوت نگذاشتن دولت میان پردرآمدها و کم درآمدهای جامعه دانست و گفت : «دولت باید هزینه های جاری خود را که دو برابر سال 91 است کاهش دهد» . انتقادات سلیمانی در حالی بیان شد که در بحبوحه تصمیم گیری درباره اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها ، بسیاری از نمایندگان مجلس در کمیسیون های مرتبط اقتصادی ، عرضه سوخت ارزان را به سود در طبقه بردرآمد اعلام کردند.

در تاریخ 93/03/20 ناصر سودانی نماینده اهواز و عضو کمیسیون انرژی در گفت و گو با خانه ملت درباره قیمت گذاری بنزین در فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها، با بیان اینکه در پایین بودن و تفاوت قیمت بنزین در داخل با کشورهای همسایه شکی نیست،‌گفت:‌ با توجه به اینکه پردرآمدها از بنزین بیشتری استفاده می کنند از این رو از یارانه بیشتری بهره مند می شوند که این خارج از عدالت است.

در تاریخ 6/02/93 ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خانه ملت، درباره تاثیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی در اقتصاد کشور، افزود: درصد افزایش نرخ انواع حامل‌های انرژی متفاوت است اما در مجموع می توان عنوان کرد رشد قیمت حامل های انرژی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و قیمت واقعی حامل های انرژی در منطقه، متناسب بوده است.

در تاریخ 31/1/93 محمد حسن نژاد عضو کمیسیون برنامه بوجه و محاسبات مجلس در گفت و گو با ایرنا افزایش قیمت بنزین به 10 هزار ریال را تا حدودی منطقی و قابل قبول دانست و افزود: مجلس شورای اسلامی تعیین نرخ قیمت بنزین در سال جاری را بر عهده دولت گذاشته و این قیمت می تواند قابل قبول باشد.

همچنین صندوق بین المللی بول در گزارش اخیر خود درباره مقدار یاارنه انرژی پرداختی از سوی دولت ها در اقتصاد جهانی ، اثرات رفاهی این سیاست را بسیار زیان بار برآورد کرده است. این نهاد بین المللی در تحقیقی جداگانه درباره آثار برداخت یارانه انرژی در هند برآورد کرد 10|% بالایی پردرآمدترین افراد در این کشور ، هفت برابر آخرین دهک درآمدی از مزایای این یارانه ها برخودار می شوند.  

با وجود این ، وارونه نمایی اتفاقات و ارایه تحلیل های سیاست زده و خارج از تخصص نمایندگان و پوشش خبری این نظر غیرکارشناسی در یکی از رسانه های معتبر کشور اقدامای غیر علمی و منافی خلاق حرفه ای نمایندگان مردم و رسانه های فعال جمهوری اسلامی است.